Foci, Esterházy

2010.06.21. 12:14

Nos, itt a nyár meg a focivébé, a Szakosztály tagjai árgus szemekkel figyelik kedvenc csapataik szereplését. De persze megy az objektív (?) meccselemzés is, hiszen a focihoz mindnyájan értünk. Szurkolók és szakértők próbálunk lenni egyszerre, mint majdnem minden férfi. Valami ilyesmiről, meg persze sokkal többről is szól Esterházy Péter Utazás a tizenhatos mélyére című könyve (Budapest, 2006. Magvető), melyet a vébé alkalmából újra kezembe vettem. Egy egykori "kisfocista" történetei, gondolatai a fociról, a kis- és nagyfociról egyaránt, hiszen öccse ünnepelt sztár volt Magyarországon és Európa-szerte ismerték a nevét, csakúgy mint bátyjáét, csak éppen teljesen más okból.

A könyv elolvasásához néhány kiragadott részlettel próbálok kedvet csinálni, melyekből remélhetőleg kiviláglik, hogy Esterházy milyen mélységesen szereti és érti, érzi a foci világát.

"De a negyedosztályú futballista az nem egy elfuserált első osztályú, nem egy tehetségtelen másodosztályú vagy egy fegyelmezetlen, frusztrált harmadosztályú. Minden szintnek megvan a nívója, egy jó negyedosztályú játékos az egy jó játékos a negyedosztályban."

"Azon kevés nő közé tartozik, aki tényleg ért a futballhoz, nem ellenkezésből, nem azért, hogy bizonyítsa, nő létére ez lehetséges, egyszerűen szereti és kész."

"De nem akart semmit, csak jól érezni magát. Igen ám, de meccsenként 3-4 gólt rúgott. Minden meccsen. Aki futballozott, az tudja, ez nem normális."

"Én úgy tanultam, hogy a világ az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. (...) Az unokabátyám például Honvéd-drukker volt, igaz, kizárólag Tichy Lajos miatt, és Tichyt a legvadabb Albert-hívő is akceptálta.Vannak rüsztök és bal lábak, melyeket egyszerűen akceptálni kell. Minden ellenkező finom elgondolás ellenére az ember nem azért drukkol egy csapatnak, mert a csapat jó, hanem mert a miénk."

" De főként az a mozdulat van meg, ahogy több tízezred magammal egyszer csak megemelkedtünk... S mindez miért? Mindez azért, mert a Flóri a félpályánál labdát kapott, s miután felső teste enyhén előredőlt, kezét, karját, főként a balt, akár egy szárnyat megemelte, jó okkal föltételezhettük, hogy elindul, hogy elkezd szlalomozni, s előtte csupán öt védő volt. Négy darab esetében ez biztos gól, ötnél nem tudni, ötnél reménykedni kell."

"Azt akartam a fiamnak elmagyarázni, hogy a világ nem egy siralomvölgy. Hogy végül is nem az. Hogy itt vannak a brazilok, akik nem reálisak, de vannak. És minden igaz, amit hiszünk róluk, a légstopok, a sarkalások, a tánc, a homok, a Copacabana."

"Bár... A szurkoló mindent tud, nem hülye, legbelül tudja a reális esélyeket, csak éppen ettől eltekint. Szurkolónak lenni költői létet jelent."

"És akkor egyszer csak észrevettem, lassan észre kellett vennem, hogy az ifjú ember, akiről nem állíthattam, hogy ismerem, de azért... szóval... hogy ő... a másik oldalon áll. Nem hittem a szememnek.

Hát te... te az olaszok... az olaszoknaknek... -Ki se bírtam mondani."

"Ekkor váratlanul az egyik liechtensteini csatár kapura lőtt. Mire ez a homályos angol társaság (lehetett olvasni, előző este Zürichben randalíroztak) udvarias, tisztelgő tapsba verte a tenyerét. Alig hittem a szememnek. Nincs egyetlen más ország a világon, amelynek a szurkolói ezt megtették volna."

"Megvan annak is a módja, a rendje, az íratlan előírása, hogyan kell idegenként bekéredzkedni a játékba. (...) Ám egy strandon a problémák maguktól megoldódnak. Amikor a körből kiszálló, eltévedt labdát a fiú lábával mellmagasságig felnyúlva megállította, a rüsztjéhez ragasztotta, majd mintegy ugyanavval a mozdulattal "visszadobta", akkor a kör magától széjjelebb nyílt, ő előbbre lépett néhányat, és önérzetes szerénységgel beállt a helyére."

 

A bejegyzés trackback címe:

https://rnrszakosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr112097719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kiflee 2010.06.21. 13:16:14

verseny: aki elsőként megnevezi itt kommentben a kép előterében szereplő focistát, az, amellett, hogy kivívja személyes elismerésemet, meglepetésnyereményben is részesül!

Jamal_Fraser 2010.06.21. 17:52:20

@a Viking: @Luusta: Ne legyetek ekkora faszok! Kabát Péter az, bazmeg!

Kiflee 2010.06.21. 19:12:17

eddig Jamal jár legközelebb az igazsághoz, bár Kabát Péter kb. olyan messze áll Tőle, mint én a Kabáttól.

Jamal_Fraser 2010.06.21. 20:00:31

@Kiflee: én nem a ruháról beszélek, hanem a futballistáról, édes istenem!
hehe

Kiflee 2010.06.22. 13:58:22

no, látom nagy a homály, ezért segítek: egy magyar legendáról van szó. szerintem a csapatmeze fölismerhető.

A csodálatos Óz 2010.06.22. 18:33:54

Bár a kép fekete-fehér,
A mez valójában lila
Ő nem lehet más,
Csak Koplárovics Béla!

Kiflee 2010.06.22. 19:04:21

még Bélánál is nagyobb legenda, a fradi egykori nyolcasa.

Kiflee 2010.06.23. 18:37:31

LUSTA, TE NYERTÉL!
a továbbiakról még egyeztetünk. végül is nem csalódtam a szakosztály tagságában.

Kiflee 2010.06.23. 18:41:07

kicsit méltatlannak éreztem már szegény Varga Zolihoz a sok találgatást, meg hogy senki nem jött rá, bár tényleg nem volt könnyű, azt belátom.

a Viking 2010.06.23. 20:42:16

én megkérdeztem Apámtól, ő elsőre rávágta, de nem hittem neki... :(

Kiflee 2010.06.23. 23:40:21

@a Viking: az apáknak hinni kell régi magyar foci témában. valószínűtlennek tűnő dolgokat tudnak pontosan.
süti beállítások módosítása