napisakk

2010.04.20. 11:58

Miután félrészegen végigültem egy orosz stílgyakot, szenvedjetek ti is. Megosztom veletek az egyik legjobb sakkpartim, részletesen elemezve. Fordulatos, érdekes játszma, a vége pedig igazán tetszetős. Vot eto partija:

 1.e4 e5
 2.Hf3 d6 (a Philidor védelem - masszív, de passzív hátránya, hogy az "sötét" futó beragad)
 3.d4 cxd4 (itt tanulságos hiba a 3...Fg4? 4.dxe5 Fxf3 5.Vxf3 dxe5 6.Fc4 Hf6 7.Vb3! és a sötét bajban van, mert egyszerre lóg a b7 és az f7 gyalog lásd Morphy - tanácskozók 1858-as játszma)
 4.Hxd4 Fe7
 5.Hc3 Hf6

 6.Fe3 Hbd7 
 7.f3
(az angol támadáshoz hasonló felállás, de nem biztos, hogy a legjobb. Jobb 7.Fe2   0-0  8. 0-0 He5 9. Be1 szép és kényelmes állással) 0-0
 8. Vd2 (a terv hosszúsánc) Hc5
 9.0-0-0 He5
10.Hb3?!
(az ötlet jó - ne cseréljünk, ha ellenfelünk paszívan áll - de a kivitelezés nem. Jobb volt Hf5 - világos aktívabb és térelőnye van) a5  (logikus és jó, támadja a királyállásom és mivel a huszárom a b3-on áll, van mibe "belekapaszkodnia)
11.g4 (támadok én is) a3 (bizony, kénytelen vagyok újra a huszárral lépni)
12.Hd4 Hxd4
13.Fxd4
(érdekes a vezérrel való visszaütés is) Fe6
14. Kb1?!
(újból kritizálható lépés, jobb lett volna a3, megakadályozni, hogy ellenfelem lépje meg) a3 (természetesen) 
15.b3 (nem szabad kinyitni az a vonalat, de így az a3 gyalog kellemetlen "tüske" lesz. A pontatlanságaim következtében ellenfelem kiegyenlített. Az ilyen típusú állásokban -ellentététes oldalakra való sáncolás - általában az nyer, aki a "gyorsabb" és ellenfelem ked "lehagyni") Hd7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.h4!? (érdekes gyalogáldozat, aminek a célja, hogy kinyissa a bástya vonalát) Fxh4? (nem gondoltam volna, hogy kiüti - jobb Ff6 - cserélni az én aktív futóm)
17.Fd3?! (jobb azonnal Vh2) He5 (logikus,ez után oda kell adnom az egyi futóm)
18.Fxe5 (természetesen a FEHÉR futót tartom meg, HÁHÁHÁHÁ, de sakkszempontból is ez a jó lépés) dxe5
19.Vh2 g5 (nincs más - így a sötét eltömi a h vonalat, de a futó játékon kívül ragad)
20.f4??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(a játszma alatt nagyon büszke voltam erre a lépésre, pedig nem jó! A lényege, hogy a sötét nem üthet a g gyaloggal a tisztvesztés miatt, ha pedig az e gyalog üt, kinyitom a futóm átlóját és a lovam is játékba kerül - ez szépnek hangzik, de jobb volt sokkal a sima Vxf4) exf4? (Vd4! után nagy bajban lettem volna)
21.e5 (így viszont támadhatok, kinyílt a futóátló - fenyeget Fxh7+ felfedett vezérnyerés, sőt később a lovam az e4-re is ugorhat - de mindezek ellenére a sötét jobban áll, viszont pontosan kell védekeznie) Ve7? (Emberi lépés - ki szereti a vezérét a bástya vonalában hagyni? - de rossz. Kg7! kellett volna, ezt ajánlja a számítógép. Nehéz és illogikusnak tűnik, de ezután igazán nehéz dolgom lett volna)
22.He4 (irány az ellenfél királya) h6? (számomra nehezen érthető és rossz lépés - f5 kellett volna aktivizálva ezzel a bástyát)
23.Hf6+ (remek helyre került a ló, elzavarni sem igen lehet innen) Kg7 (még mindíg a sötét áll jobban, de a támadásom egyre veszélyesebb. Ellenfelem elveszti a fonalat)
24.Vg2 (a terv Ve4) Vc5? (az utolsó és ezúttal már döntő hiba. Az ötlet jó - Vc3 után bemattolni, de pontatlan. Vb4! kellett volna, ugyanezzel a tervvel, de nem engedve meg a Ve4-et)
25.Hh5+ (megfordul a kocka, innentől világos nyerve van) Kh8 (Kg8 egy kicsivel jobb, de a lényegen nem változtat, viszont így "szebb halála" lesz a sötét uralkodónak)
26.Ve4 (az üteg elkészült, matt fenyeget) f5 (nincs más)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

27.exf6 (en passant ütés) Fg8? (a legkisebb rossz Ff5 lett volna, odaadni a tisztet, de kikényszeríteni ezzel a vezércserét. Világos azonban így is nyert állással rendelkezett volna)
28.Vg6 (mattfenyetés a h6-on, védelem már nincs) Bf7 (nincs más, de erre csinos befejezés jön) Világos indul és nyer

29. Vg7+! (Szép! ez az, ami miatt emlékezetes a parti, ez után elegáns matt jön a gyaloggal) Bxg7 (ellenfelem rendes és hagyja magát megmattolni a feladás helyett)
30.fxg7 és matt

A végállás:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gyors jelmagyarázat: V - vezér B - bástya F - futó H - huszár f,g,a stb. gyalogok

! - jó lépés ? - gyenge lépés !? érdekes lépés ?! kétes lépés, pontatlanság x - ütés + - sakk a mező-szám kombinácó pedig értelemszerűen a sakktábla adott kockáját jelöli

Ígérem több ilyen nem lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://rnrszakosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr751936782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Noked-Lee 2010.04.20. 13:44:33

engem már csak az érdekelne, hogy volt-e rajtad póló a játszma közben.
süti beállítások módosítása