A poszt megírásának ötlete Bálint Endre festőművész önéletrajzi könyvének olvasása közben született meg bennem. (Bálint Endre: Életrajzi törmelékek. Budapest, Magvető Könyvkiadó, 1984.)

A futballrajongó (MTK-drukker) szerző a könyvben egy helyütt a „régi idők” focijának kifejezéseit veti össze az idők során divatba jött új szavakkal.

„A régi időkben nem voltak „hátvédek”, sem „fedezetek”, hanem bekkek és halfok voltak. Nem volt „szöglet”, hanem korner volt, és „partdobás” sem volt, hanem taccs. A „játékvezetőt” bírónak hívták, és a drukkolást nem neveztük „szurkolásnak”. A „büntető” 11-es volt, és a labdát senkinek sem jutott eszébe becézni, mint mostanában, „pettyesnek”. A „libásokat” batyusoknak nevezték…” (49-50. oldal)

Pár sorral lejjebb a „találkozó” szó használatát is kárhoztatja Bálint.

Az idézett sorok papírra vetésében nyilván közrejátszott a fiatalkor iránt érzett nosztalgia is, az angol szavak mellőzésében én például nem látok gondot. Viszont több felvetését még ma, 30 évvel később is jogosnak tartom.

Én is összegyűjtöttem azokat a nekem nem tetsző kifejezéseket, amelyekkel manapság rendszeresen találkozni lehet a futball világában, s amelyeket a sportriporterek is előszeretettel használnak.

*

1.Kerülendő kifejezések

Labdarúgás – Viccelődve szoktuk mondani, hogy ez bizony csak labda-rúgás volt, nem foci. Legyen inkább foci!

Játékvezető – Ezt Bálint Endre is említette, s bár szerintem sokkal természetesebben hangzik a bíró, ez nálam még az elfogadható kategóriába tartozik.

Játékrész – Ezt sem szeretem, a félidő sokkal kifejezőbb, ebből ugyanis az is kiderül, hogy a meccs két „játékrészből” áll.

2. Mellőzendő kifejezések

Asszisztens – Miért nem lehet partjelző a partjelző? Nekem nagy kedvencem a vidéken olykor még hallható „taccsbíró” is. Asszisztense szerintem az orvosnak van.

Sarokrúgás – Való igaz, a szöglet az tulajdonképpen sarokrúgás, de én ezt a szót kicsit modorosnak és művinek érzem (tudom, hogy tükörfordítás).

3. Minden körülmények között mellőzendő kifejezések

Találkozó – Ez szintén nem tetszett Bálintnak, teljes joggal. Találkozó az, amikor előre megtervezetten találkozok az egykori osztálytárssal és elmegyünk valahova. Egy meccs, egy mérkőzés az nem találkozó, hanem egymással való megmérkőzés. Két csapat nem találkozik, hanem focizik egymással. A csapatokat szállító buszok találkozhatnak esetleg.

Játékszer – Persze, a foci csak egy játék, de ma már közhely, hogy sokkal több annál! Mi az egyáltalán, hogy játékszer? Utálom, amikor a riporter olyasmit mond, hogy „fejjel juttatta a hálóba a játékszert”. LABDA!

Pöttyös/Pettyes: Újra egyet kell értsek a fönt idézett festővel – az nem pöttyös, hanem labda.

Találat – Ez a személyes „kedvenc”. Ízlelgessük a szót: ta-lá-lat. Én életemben nem mondtam a gólra azt, hogy találat. Találat az, amikor céltáblára lősz, és eltalálod. A kaput nem elég eltalálni, gólt kell rúgni. Vagy a lottón is lehet találatod. De a fociban gól van.

A hozzászólásokban (hehe) várom a további javaslatokat!

A bejegyzés trackback címe:

https://rnrszakosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr415556224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Noked-Lee 2013.10.09. 21:35:32

szerintem a kommentátorok nagy része azért használja a fenti kifejezéseket, hogy a szóismétléseket elkerüljék.
és különben azt hittem, egy hozzád hasonló modorbánya imádja ezeket a körülményes kifejezéseket. :)
én a magam részéről a taccsot érzem már-már muzeális jellegűnek, a sporit meg kommentátortól túlzottan jófejkedőnek.

Noked-Lee 2013.10.09. 21:37:42

amúgy én egy hasonló közvetítést hallgatnék szívesen:
modoros.blog.hu/2011/09/06/az_oszinte_sportkozvetites

Jamal_Fraser 2013.10.13. 09:05:09

Ezért jó a Horti Gabi, ő nem nyom ilyen modoros faszságokat, hanem megmondja a frankót!

Kiflee 2013.10.14. 18:42:01

@Noked-Lee: ezt még nem olvastam, nagyon jó!
süti beállítások módosítása